Veelgestelde vragen

Wat gebeurt er na mijn zelfregistratie?

Nadat je jezelf via de website hebt geregistreerd, wordt jouw registratie zichtbaar in het digitale registratiesysteem van de Federale Overheidsdienst Volksgezondheid. Dit systeem is ontworpen om gegevens te verzamelen bij collectieve noodsituaties en rampen. Hierdoor krijgt men een overzicht van alle betrokkenen bij het incident. Je ontvangt ook een persoonlijke e-mail met een samenvatting van jouw gegevens en een unieke code. Met deze code kun je jezelf later opnieuw aanmelden via de website, of je kan deze tonen in een opvanglocatie waardoor hulpverleners meteen over jouw gegevens kunnen beschikken.

Wordt ik nu automatisch geholpen?

Neen. Het aanmelden via de website betekent niet dat je automatisch hulp krijgt. Door jouw registratie krijgen we inzicht in wie betrokken is bij de noodsituatie. Bovendien kunnen we personen die naar jou zoeken informeren dat je in veiligheid bent. Daarnaast kan jouw registratie ons helpen bijkomende gegevens te verzamelen over jouw belangrijkste noden. Deze informatie geeft ons een beter overzicht om de hulpverlening zo goed mogelijk te organiseren.

We nemen jouw noden ernstig en delen jouw gegevens, waar nodig, met andere hulpdiensten die ondersteuning bieden tijdens de noodsituatie of in de weken nadien. Het is mogelijk dat je later wordt gecontacteerd en dat jouw gegevens worden gebruikt om hulp te bieden, maar dit kunnen we niet garanderen.

Als je dringende medische hulp nodig hebt, neem dan contact op met je huisarts of bel de noodcentrale via 112. Controleer ook op deze website of er opvanglocaties geopend zijn waar hulpverleners beschikbaar zijn. Tot slot, blijf deze website volgen voor updates over de noodsituatie.

Wanneer mag je jezelf registreren?

Je kan jezelf registreren als je op een bepaalde manier betrokken was bij het incident. Dit kan betekenen dat je het zelf hebt meegemaakt, er getuige van was, of spontaan hulp hebt verleend. Als jij je betrokken voelt om een specifieke reden, kun je jezelf via deze website registreren.Ik vind het incident niet terug

Ik beschik over een uniek nummer en een QR-code, wat betekent dit?

Het unieke nummer en de QR-code betekenen dat je een unieke zelfregistratie hebt uitgevoerd voor jezelf of in naam van iemand anders. Hou deze code en QR goed bij. Mocht je je verplaatsen naar een onthaalcentrum, een ziekenhuis of een medische post, dan kan men jouw aan de hand van je unieke nummer, QR-code inscannen en meteen bevestigen dat je bij hen gelogd staat op die locatie. Doe dit enkel wanneer je specifieke noden hebt waarvoor je op die locatie dient te zijn. Dit is niet noodzakelijk, louter en alleen om je registratie te vervolledigen. Aangezien je jezelf registreerde, ben je reeds zichtbaar voor de medische en psychosociale hulpverlening in het digitale registratiesysteem.

Ik wil mijn zelfregistratie aanpassen, hoe doe ik dit?

Het is mogelijk om je zelfregistratie te updaten, rekening houdend met je huidige situatie. Je kan via de knop “ je gegevens aanvullen” je unieke nummer invullen. Daarna kom je op de zelfregistratie terecht en kan je vervolgens aanpassingen uitvoeren.

Ik krijg updates na mijn registratie, is dat normaal?

Je gaf met het invullen van de zelfregistratie je e-mailadres door. Via je e-mail ontvang je een persoonlijke voucher met de door jou ingevulde gegevens. Telkens je informatie toevoegt of aanpast, zal je een nieuwe persoonlijke voucher ontvangen.

Ik krijg een mail dat ik mijn gegevens dien aan te vullen, maar ik vulde de zelfregistratie reeds volledig in. Wat moet ik doen?

Het is mogelijk dat bepaalde vragen zijn toegevoegd, gelinkt aan de inschatting van toekomstige organisatie van de hulpverlening. In dat geval vragen we je om de bijkomende vragen in te vullen via de knop “mijn gegevens aanvullen”. Nadien ontvang je opnieuw een persoonlijke voucher die ook de nieuwe toegevoegde informatie bevat.

Ik registreerde mezelf, heb ik recht op zorg?

Via de zelfregistratie wordt geen hulpverlening mogelijk gemaakt. Indien je noden hebt en zorg en nazorg wenst, gelieve je dan aan te melden in een van de onthaalstructuren die vermeld staan bij de collectieve noodsituatie.

Ik heb toegestaan dat verwanten mij kunnen opzoeken via de website, wat houdt dit in?

Wanneer je hebt toegestaan dat verwanten je kunnen opzoeken op de website, zullen zij bij een match van minimaal 3 sleutelgegevens, de persoonlijke boodschap te zien krijgen die jij hebt genoteerd. Dit betekent dat je verwanten minimaal voldoende informatie moeten kennen van jou, om je te kunnen opzoeken. Denk na over welke boodschap je hier noteert, zodat die duidelijk is voor verwanten.